Theorie leren ! Waar ging het mis ?

theorie leren“Vroeger” toen ik rijles nam hadden we klassikaal theorieles. Theorie leren op een zolderkamertje bij de rijschoolhouder aan huis met een diaprojector en een boek. 2 avonden in de week leren om uiteindelijk, na veel tijd erin gestoken te hebben en met de nodige kennis, het theorie-examen proberen te halen.

Tegenwoordig schijnen er mensen te zijn die denken dat ze het theorie-examen moeten halen zonder de benodigde verkeerskennis te leren door alleen maar een paar trucjes toe te passen.

Bij deze cursus worden trucjes aangeleerd die niets met verkeersveiligheid / theorie leren te maken hebben. Het zijn er meer dan 20. Cursisten leren welke antwoorden horen bij bepaalde woorden of situaties, zoals:
• Staat in de vraag het woordje ‘invloed’, dan is het antwoord altijd ‘ja’. Bijvoorbeeld bij de vraag: ‘Heeft het rijden met open raam invloed op het brandstofgebruik?’
• Een andere truc die wordt aangeleerd, is dat bij het CBR altijd drie dingen toenemen als daarom wordt gevraagd. ‘Remweg, reactietijd en de centrifugaalkracht’: als deze woorden in de vragen voorkomen, is het antwoord altijd ‘toenemen’ of ‘neemt toe’.
• En bij CBR-vragen met de woorden ‘nu nog’, ‘nu al’ of ‘alsnog’, is het antwoord altijd ‘nee’. Luidt de vraag: ‘Mag je nu nog van rijbaan veranderen’, dan is het antwoord altijd ‘nee’.

Nog erger vind ik dat er mensen zijn die over de rug van deze toekomstige “wegpiraten” waarschijnlijk zonder slapeloze nachten bakken met geld verdienen. Tis niet te hopen dat er familieleden van deze opleiders door deze “wegpiraten” in de toekomst doodgereden zullen worden.

Maar waarvoor is het nu eigenlijk nodig om je theorie goed te leren?

Misschien om er voor te zorgen dat je de verkeersregels kan toepassen tijdens de vele duizenden kilometers die je gaat maken tot de tijd dat je niet meer mag / kan rijden. Hopelijk is dit pas op hele late leeftijd.
Maar als je de verkeersregels niet leert kan het maar zo zijn dat je die late leeftijd niet eens bereikt. Of in een nog erger geval dat jij ervoor zorgt dat de persoon die jij aanreed, omdat je toevallig niet wist dat die persoon voorrang had, overleed.

Hoe zou jij het vinden dat er iemand in je familie overleden is door een verkeersongeval, door iemand die achteraf blijkt, de verkeersregels nooit heeft geleerd maar alleen trucjes?
Ter vergelijking:
Stel je voor dat een arts in opleiding zijn papieren haalt dmv trucjes. Zou je dan nog naar het ziekenhuis gaan voor een operatie?

Voorlopige oplossing:

Voor zover ik de berichten nu heb gehoord gaat het CBR tijdens een praktijkexamen wat theorievragen toetsen……. dat is in ieder geval een goed begin. En door een extern bureau laten ze alle theorie-examen controleren zodat die achterlijke trucjes niet meer toegepast kunnen worden.
Er gaan zelfs geruchten dat ze de mensen die hun theorie-examen hebben gehaald via die trucjes willen laten terugkomen om hun theorie-examen opnieuw te laten maken. Dan krijgt het CBR het nog druk.

Maar nu eigenlijk de grote vraag: waar is het mis gegaan?

– Is het een kwestie van gemakzucht (mentaliteit) van de jeugd?
– Is het een kwestie van geld ( bezuinigen) ?

Of spelen er andere dingen een rol? Wie het weet mag het zeggen.